CrossFit “De Vrouw”

Om als vrouw met CrossFit te starten is dit soms net even wat lastiger dan bij mannen. Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan namelijk op allerlei manieren. Door te gaan sporten, bijvoorbeeld fitness of pink boxing etc., door te stoppen met roken, of elke dag te mediteren. Elseline besloot te gaan CrossFitten. Eerst één keer per week, maar al gauw stond ze vier keer per week zware gewichten te tillen in onze CrossFit box. Wat veel vrouwen tegenhoudt is het beeld wat men via de Social Media van CrossFit krijgt (ook wij als CrossFit Zwijndrecht hebben ons daar mede schuldig aan gemaakt). 

Sommige vrouwen hebben daarom de perceptie dat je van CrossFit heel gespierd wordt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar CrossFit atleten die deelnemen aan de Lowlands Throwdown is dat ook zo. Echter zijn dit in het algemeen professionals en/of gesponsorde CrossFit atleten die meerdere uren per dag met een persoonlijke programmering trainen en er een strak voedingsschema op na houden. De realiteit ligt echter heel anders. 

De gemiddelde CrossFitter is geen topsport atleet. De gemiddelde CrossFitter is vooral bezig met  fit worden en fit blijven en maakt daarbij gebruik van functionele kracht.  Geen enorm gespierd, maar wel een mooi en strak lichaam, dit trouwens ongeacht de leeftijd! 

Als we naar Elseline kijken kunnen we natuurlijk niet ontkennen dat er veranderingen aan haar lichaam plaatsvonden waardoor het lichaam van Elseline ook sterker werd. Dit betekent ook dat ze meer spieren kreeg. Dit betekent echter niet dat ze ging bulken en ze een andere garderobe moest aanschaffen. Bij CrossFit gebruiken we oefeningen uit atletiek, gymnastiek en het gewichtheffen. Deze worden gecombineerd in een functionele programmering om ervoor te zorgen dat je conditie en functionele kracht verbeteren. Zoals je ziet zit er dus veel variatie in de workouts. Hier krijg je absoluut geen enorm gespierd lichaam van, maar vooral een strak en fit lichaam (zie o.a. de foto van ons voorbeeld Elseline). 

Uiteraard heb je zelf in de hand hoe jij je lichaam wilt vormgeven. Want er zijn meerdere doelen mogelijk met CrossFit.  Je kunt bij CrossFit Zwijndrecht meerdere doelen stellen. Zo kan je doel zijn om af te vallen, je conditie te verbeteren, sterker te worden, sneller te worden, en ja ook gespierder worden. Bij ieder doel hoort een ander trainingsprogramma. In het algemeen programmeren wij in onze box (gym) voor GPP (General Physical Preparedness ) ofwel “algemene fysieke paraatheid”.  Wil je spieren opbouwen, dan kunnen wij je uiteraard ook helpen met CrossFit op maat, wat ook geldt voor als je wilt je afvallen. Maar onze algemene programmering is zoals wij ervaren meer dan voldoende voor iedereen, van jong tot oud. 

Wil je er helemaal voor gaan en kans maken op een finaleplaats in de Lowlands Throwdown dan kunnen wij je daarbij helpen met onze speciale programmeringen: GOAT (Goal Oriented Athlete Training) of PCCP (Personal Competitive Coaching Program).  Bij ieder doel hoort ook een ander voedingsprogramma en ook daarmee kunnen wij je helpen en werken we nauw samen met diëtisten en voedingscoaches . Je hebt dus helemaal zelf in de hand hoe jij je lichaam wilt vormgeven.

Er zijn op dit moment meer dan 15.000 CrossFit Gyms in de wereld. Dit in 162 landen. 50% van alle CrossFit leden is vrouw. Het is dan ook mooi om te zien dat mannen en vrouwen dus helemaal gelijk zijn in onze sport, op alle onderdelen gelden dezelfde regels waarbij het verschil dat er is vaak het gewicht in de workout zal zijn. CrossFit is vooral een levensstijl voor iedereen die fit wil zijn.

Overweeg je om te starten met CrossFit? Bezit je over een goede portie doorzettingsvermogen en ben je bereidt jezelf goed in het zweet te werken? Dan gaat onze beginnersles je zeker verder helpen.

We hopen je enthousiast te kunnen maken maar in ieder geval nieuwsgierig genoeg om onze box een bezoek te brengen voor een proefles. Neem dus snel contact met ons op.

Team CrossFit Zwijndrecht