Olympisch Gewichtheffen, is een belangrijk onderdeel van CrossFit. Deze sport discipline betekent niet alleen zo veel mogelijk kilo’s liften en/of lompe kracht. 

Bij het Olympisch Gewichtheffen komen vijf belangrijke elementen samen: 

kracht, 

snelheid, 

techniek,

biomechanica

coördinatie

CrossFit Zwijndrecht wil jou graag helpen met het trainen en verbeteren van deze vijf elementen. Wij programmeren onze lessen en coaching op basis van maar liefst meer dan 35 jaar ervaring).

Onze trainers zijn gespecialiseerd in diverse sport disciplines en hebben niet alleen een CrossFit licentie! Daarnaast werken wij samen met de professionals uit zowel de Verenigde Staten als het voormalige Oostblok.  Dit betekent altijd een, efficiënte, effectieve en vooral veilige training. Kwaliteit staat bij ons boven kwantiteit. 

Olympisch Gewichtheffen is een sport met complex motorische vaardigheden en boordevol techniek. Dit vraagt veel van de atleten. Om een echt goede techniek te ontwikkelen moet met behoorlijk investeren. Vooral in training, niet om te showen in de gym en maar wat met gewichten te gooien om indruk te maken. We trainen als “Olympians” om echte lifters te worden. Olympisch Gewichthefen is een prachtige sport en van nature een sport waar rust en bescheidenheid bovenaan staat. Aanklooien zoals wij dat noemen laten we aan andere over 😉

Er zijn bij het Olympisch Gewichtheffen een drietal bewegingen waar het om draait.

Het “voorleggen” en “stoten” (de Clean & Jerk ) en het trekken (de Snatch).

Voorleggen en Stoten :

Deze technische beweging bestaat uit twee onderdelen. Bij de Clean (voorleggen) en de Jerk (stoten) wordt de halter van de vloer in een vlotte beweging tot de schouders getild (voorleggen) en vervolgens met een krachtige beweging boven het hoofd getild (stoten). Bij deze bewegingen is de biomechanica super belangrijk en hoort de focus te leggen op de uitvoering en de techniek (helaas is dat door de populariteit van CrossFit aan het afglijden, behalve bij een aantal gyms waar coaches zitten met een rugzak vol ervaring, zoals bij CrossFit Zwijndrecht gelukkig ook het geval is). 

Trekken: 

Bij het trekken (de Snatch) wordt het halter in een afwijkende brede greep vastgepakt en tot boven het hoofd getild, (trekken). Deze beweging moet een krachtige vloeiende beweging zijn die niet onderbroken mag worden door een stilval. Vanuit een Squat (kniebuiging) wordt de halter tot borsthoogte gebracht, daarna moet men het lichaam onder het halter drukken. Vervolgens moet men weer met het halter boven het hoofd gaan staan.

Het trekken heeft veel coaching en techniek nodig en is een andere techniek die men hitten noemt en men helaas bij veel minder ervaren lifters en coaches ziet. Het gewichtheffen bestaat niet alleen uit kracht maar is vooral een technische en snelle beweging om snel onder het halter te komen. Een veel gehoorde kreet bij ons in de gym is

“ je benen brengen de bar in beweging en omhoog, je armen drukken je lijf omlaag onder de bar”. De bar is trouwens het halter. 

Benieuwd wat CrossFit en Olympisch Gewichtheffen voor jou kan beteken ? Neem dan snel contact met ons op of registreer hier voor een proefles. https://www.wodapp.nl/free-trial/p/17288